Viewing Room

לארי אברמסון: הפשטה ישראלית

לארי אברמסון: הפשטה ישראלית
The Separation Wall, Highway 443, 2004
Photograph by Larry Abramson
Inquire

"הכל התחיל בשנת 2004" מספר אברמסון, "כשראיתי על חומת ההפרדה בכביש 443 ציור של הנוף שהחומה עצמה הסתירה. זו לא היתה הפעם הראשונה שראיתי דבר כזה – המקרה הראשון ששמתי לב אליו היה בשכונת גילה בירושלים. אלה היו ימי האינתפאדה השנייה, וכדי לחסום את קו האש מבית ג'אלה לגילה בנו חומה. היא היתה מכוערת וכנראה שקמה איזו צעקה בשכונה, לכן הרשויות הביאו אמנים שציירו עליה. הם ציירו נוף אידיאלי, קצת פסטורלי. כבר במקרה הזה התעניינתי ביחס בין הנוף הממשי והנוף המיוצג, והאופן שבו הנוף המיוצג עושה אידיאליזציה, מנקה את הנוף מהפוליטיות. זה הצית בי מחשבות אבל באופן ישיר לסטודיו זה לא נכנס – מה שכן קרה כשראיתי את הציור על כביש 443. הייצוג הויזואלי בציור על החומה שם היה של קשתות רחבות, שזה כבר מאוד מעניין כי זה מייצר איזו מסגרת אוריינטליסטית לבטון הביטחוני הישראלי. מעבר לשער הזה נשקף נוף שעבר הפשטה קיצונית בצורת קרקע ירוקה ורצועת שמיים כחולה. התפקיד של הציור במקרה הזה היה לעשות שני דברים – הראשון, להכחיש את הקיר, הוא כאילו אומר 'אין פה חומה, הכל פתוח לעין'. השני, לייצר נוף שהוא אשלייתי גם מבחינה ויזואלית וגם מבחינה פוליטית. הנוף הריק הזה, כשחושבים עליו, הוא 'מגשים' את החלום הציוני הקלאסי – ארץ ללא עם שמחכה לעם ללא ארץ, מצע בתולי ריק וטהור – כל האוטופיה הציונית בהתגלמותה". את הדימוי הזה צילם אברמסון ולקח את הצילום איתו לסטודיו. באותה תקופה הוא היה פעיל בקבוצות שונות של ישראלים ופלסטינים נגד הכיבוש. הוא הוזמן לייצר דימוי עבור מוסף של אחד מהארגונים לזכויות אדם, שצורף בזמנו לעיתון "העיר" בת"א ולעיתון מקביל ברמאללה, לצד אמנים ישראלים ופלסטינים נוספים, כמחאה על הקמת חומת ההפרדה והשלכותיה על זכויות האדם. "לקחתי את המרכיבים מהחומה בכביש 443 ויצרתי אתם קומפוזיציה מאוד בסיסית, עם ירוק למטה ותכלת למעלה ומתחתי קו שחור שחוצה את הנוף. זו העבודה ששלחתי לאותו המוסף.

"הכל התחיל בשנת 2004" מספר אברמסון, "כשראיתי על חומת ההפרדה בכביש 443 ציור של הנוף שהחומה עצמה הסתירה. זו לא היתה הפעם הראשונה שראיתי דבר כזה – המקרה הראשון ששמתי לב אליו היה בשכונת גילה בירושלים. אלה היו ימי האינתפאדה השנייה, וכדי לחסום את קו האש מבית ג'אלה לגילה בנו חומה. היא היתה מכוערת וכנראה שקמה איזו צעקה בשכונה, לכן הרשויות הביאו אמנים שציירו עליה. הם ציירו נוף אידיאלי, קצת פסטורלי. כבר במקרה הזה התעניינתי ביחס בין הנוף הממשי והנוף המיוצג, והאופן שבו הנוף המיוצג עושה אידיאליזציה, מנקה את הנוף מהפוליטיות. זה הצית בי מחשבות אבל באופן ישיר לסטודיו זה לא נכנס – מה שכן קרה כשראיתי את הציור על כביש 443. הייצוג הויזואלי בציור על החומה שם היה של קשתות רחבות, שזה כבר מאוד מעניין כי זה מייצר איזו מסגרת אוריינטליסטית לבטון הביטחוני הישראלי. מעבר לשער הזה נשקף נוף שעבר הפשטה קיצונית בצורת קרקע ירוקה ורצועת שמיים כחולה. התפקיד של הציור במקרה הזה היה לעשות שני דברים – הראשון, להכחיש את הקיר, הוא כאילו אומר 'אין פה חומה, הכל פתוח לעין'. השני, לייצר נוף שהוא אשלייתי גם מבחינה ויזואלית וגם מבחינה פוליטית. הנוף הריק הזה, כשחושבים עליו, הוא 'מגשים' את החלום הציוני הקלאסי – ארץ ללא עם שמחכה לעם ללא ארץ, מצע בתולי ריק וטהור – כל האוטופיה הציונית בהתגלמותה". את הדימוי הזה צילם אברמסון ולקח את הצילום איתו לסטודיו. באותה תקופה הוא היה פעיל בקבוצות שונות של ישראלים ופלסטינים נגד הכיבוש. הוא הוזמן לייצר דימוי עבור מוסף של אחד מהארגונים לזכויות אדם, שצורף בזמנו לעיתון "העיר" בת"א ולעיתון מקביל ברמאללה, לצד אמנים ישראלים ופלסטינים נוספים, כמחאה על הקמת חומת ההפרדה והשלכותיה על זכויות האדם. "לקחתי את המרכיבים מהחומה בכביש 443 ויצרתי אתם קומפוזיציה מאוד בסיסית, עם ירוק למטה ותכלת למעלה ומתחתי קו שחור שחוצה את הנוף. זו העבודה ששלחתי לאותו המוסף.

ואז קרה הדבר המעניין: כעבור כמה ימים רחובות ת"א כוסו בגרפיטי שהיה באופן מובהק מבוסס על הדימוי הזה. לא ידעת מי יצר אותו? "לא היה לי מושג. גרתי אז בירושלים בכלל. יום אחד כשביקרתי בת"א קיבלתי טלפון מעיתונאי שביקש תגובה על הגרפיטי. בכלל לא ידעתי על מה הוא מדבר. אבל כשהתחלתי להסתובב בעיר התחלתי לראות בעצמי את הדימוי הזה – על קירות, פחי זבל, על הפסל של קדישמן בכיכר הבימה ועוד. אחרי כמה ימים קיבלתי טלפון שגם בחיפה הוא צויר ברחובות. זה היה קטע מאוד לא שגרתי, בו העבודה שלי יצאה מהסטודיו והגיע לרחובות באופן עצמאי". היום, כ-15 שנה אחרי, אתה יודע מי עמד מאחורי זה? "לא. היו כל מיני שמועות. הבנתי שזו היתה קבוצה של אקטיביסטים שחיפשו סמל שייצג את הרעיון של שתי מדינות לשני עמים. אמנות תמיד עוסקת במתח שבין הממשי למדומה, בין הפוליטי לאסתטי – וזה היה רגע נדיר בו נוצר איזה חיבור בשפה שהיא מופשטת. החיבור הזה, בשפה שהיא מופשטת, היה משמעותי עבורי – הוא עזר לי להבין את הפוליטיות שמגולמת בשפה שהיא לכאורה הכי מנותקת אסתטית מפוליטיקה".

ואז קרה הדבר המעניין: כעבור כמה ימים רחובות ת"א כוסו בגרפיטי שהיה באופן מובהק מבוסס על הדימוי הזה. לא ידעת מי יצר אותו? "לא היה לי מושג. גרתי אז בירושלים בכלל. יום אחד כשביקרתי בת"א קיבלתי טלפון מעיתונאי שביקש תגובה על הגרפיטי. בכלל לא ידעתי על מה הוא מדבר. אבל כשהתחלתי להסתובב בעיר התחלתי לראות בעצמי את הדימוי הזה – על קירות, פחי זבל, על הפסל של קדישמן בכיכר הבימה ועוד. אחרי כמה ימים קיבלתי טלפון שגם בחיפה הוא צויר ברחובות. זה היה קטע מאוד לא שגרתי, בו העבודה שלי יצאה מהסטודיו והגיע לרחובות באופן עצמאי". היום, כ-15 שנה אחרי, אתה יודע מי עמד מאחורי זה? "לא. היו כל מיני שמועות. הבנתי שזו היתה קבוצה של אקטיביסטים שחיפשו סמל שייצג את הרעיון של שתי מדינות לשני עמים. אמנות תמיד עוסקת במתח שבין הממשי למדומה, בין הפוליטי לאסתטי – וזה היה רגע נדיר בו נוצר איזה חיבור בשפה שהיא מופשטת. החיבור הזה, בשפה שהיא מופשטת, היה משמעותי עבורי – הוא עזר לי להבין את הפוליטיות שמגולמת בשפה שהיא לכאורה הכי מנותקת אסתטית מפוליטיקה".

לארי אברמסון: הפשטה ישראלית
Author: Unknown
Photograph: Larry Abramson, 2004
Location: Habima Square, Tel-Aviv
Inquire
לארי אברמסון: הפשטה ישראלית
Inquire

הגלגול הבא של הדימוי הזה היה במסגרת תערוכה שנקראה "שלוש ערים נגד החומה" – מיזם של קבוצת אמנים מניו יורק יחד עם אמנים ישראלים ופלסטינים בשנת 2005, בדמות תערוכה שהיתה אמורה להציג בניו יורק, ת"א ורמאללה. "זו הפעם הראשונה בה השתמשתי בדימוי הזה לטובת ציור על בד. יצרת שלושה ציורים תחת השם 'הפשטה ישראלית'. הם הוצגו בניו יורק ואח"כ בת"א בבית האמנים, ולצערי ברמאללה התערוכה כבר לא זכתה להציג. זו היתה התקופה בה התחילה לקום התנגדות חזקה כנגד שיתופי הפעולה בין ישראלים ופלסטינים, שתמיד היו תחת מצע פוליטי משותף נגד הכיבוש, ובכל זאת – קולות מהצד הפלסטיני החלו לראות בהם נירמול של הכיבוש".

מעבר להתגלגלות המפתיעה של הדימוי הזה ברמה הפיזית, מסביר אברמסון, התהליך גם גרם לו לחדד תפיסה אמנותית שהחלה להתפתח אצלו עוד לפני כן: "ההפשטה בתולדות האמנות הלכה בדרך כלל או לכיוונים רוחנים, אידיאליסטיים" הוא מסביר, "או לכיוונים פורמליסטיים. היתה לי כבר תשתית של חשיבה ביקורתית על הז'אנר הלא-פוליטי-לכאורה הזה. אבל בגלל המקרה הזה התחלתי לחשוב על זה מחדש. שמתי לב שהדברים שהמשכתי לעשות בסטודיו היו ציורים שקראתי להם 'בית' והתבססו על הפשטה מאוד בסיסית של מרכיבי נוף כמו שמיים, הר, בית, עץ. אלה עבודות שיותר מזוהות איתי היום, אבל מעניין שהן התחילו בדיוק באותה השנה בה יצרתי את 'הפשטה ישראלית'. מתוך זה צמחה ההכרה שהמופשט האסתטי והפוליטי הן לא שתי קטגוריות הופכיות אלא תמיד מעורבבות – האסתטי הוא תמיד פוליטי ולהפך. היום אני יכול להגיד שכתם צבע מרוח לרוחב הבד הוא גם עובדה חומרית ויזואלית וגם עובדה פוליטית".

ההכרה הזו, מספר אברמסון, היתה משמעותית עבורו. "תמיד הייתי פעיל פוליטי כאזרח. מגיל 16. ותמיד גם הייתי צייר. התייסרתי בשאלת הקשר בין שני ההיבטים האלה של החיים, זה ליווה אותי לפעמים בצורה חריפה.

הפרויקט הזה והשפה הציורית שהוא פתח לי ממש הניחו את השאלה הזו על שולחן העבודה שלי – בו הפוליטי והאסתטי מונחים ומשמשים בערבוביה בכל ציור".

לארי אברמסון: הפשטה ישראלית
Authors: Unknown
Photograph: Larry Abramson, 2004
Location: Haifa, Tel-Aviv
Inquire
לארי אברמסון: הפשטה ישראלית
Authors: Unknown
Photograph: Larry Abramson, 2004
Location: Haifa, Tel-Aviv
Inquire
לארי אברמסון: הפשטה ישראלית
Home LXVII, 2017
oil and acrylic on canvas
90X70 cm
Inquire
לארי אברמסון: הפשטה ישראלית
Home LXVI, 2017
oil and acrylic on canvas
120X90 cm
Inquire
לארי אברמסון: הפשטה ישראלית
Home LXV, 2017
oil and acrylic on canvas
90X70 cm
Inquire
לארי אברמסון: הפשטה ישראלית
Detail from Larry Abramson's sketchbook
Inquire

Inquire about 

The Separation Wall, Highway 443, 2004

Thank you! Your request to purchase has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Inquire about 

Author: Unknown

Thank you! Your request to purchase has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Inquire about 

Thank you! Your request to purchase has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Inquire about 

Authors: Unknown

Thank you! Your request to purchase has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Inquire about 

Authors: Unknown

Thank you! Your request to purchase has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Inquire about 

Home LXVII, 2017

Thank you! Your request to purchase has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Inquire about 

Home LXVI, 2017

Thank you! Your request to purchase has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Inquire about 

Home LXV, 2017

Thank you! Your request to purchase has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Inquire about 

Detail from Larry Abramson's sketchbook

Thank you! Your request to purchase has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.